Koos de Boed

Ervaringsdeskundige

Mijn naam is Koos de Boed.

Ik ben ervaringsdeskundige (HBO – AD Ervaringsdeskundige in de Zorg – Hanzehogeschool Groningen). Tijdens en na mijn studie ben ik als ervaringsdeskundige werkzaam geweest bij het FACTteam (ambulante zorg) van GGz Centraal in Ermelo. Daar ben ik doorgegroeid naar de functie van coördinator Herstel & Herstelondersteuning voor de regio Veluwe & Veluwevallei. Naast mijn werk bij GGz Centraal was ik als medewerker extern werkzaam bij het Praktijkhuis Leeuwarden van Ixta Noa.

Nu ben ik, samen met Dana Foss, als onafhankelijke ervaringsdeskundige/cliëntondersteuner werkzaam vanuit onze maatschap Boedies.

Daarnaast zet ik mij met de Stichting Herstelproces in voor mensen met een (psychische) kwetsbaarheid. De stichting organiseert herstelweekenden, verhalenweekenden en bijeenkomsten en workshops. De medewerkers van de stichting zijn allemaal ervaringsdeskundigen die zich op vrijwillige basis voor de stichting inzetten.

Vanuit mij eigen ervaring ben ik mij gaan inzetten voor mensen die te maken hebben (gehad) met zelfdoding of suïcidale gedachten. Ik heb geleerd, uit mijn eigen ervaring, dat het praten hierover enorm kan opluchten. Hierbij is het wel belangrijk dat de persoon met wie je in gesprek gaat niet te koop loopt met zijn verhaal, want jij staat centraal en jij bepaalt het verloop van het gesprek. Het gaat per slot van rekening om jou. Het onbevangen in gesprek gaan met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en zonder oordeel met je in gesprek gaat kan je een heel prettig en fijn gevoel geven.

Dit geldt niet alleen voor mensen die zelf te maken hebben met suïcidale gedachten, maar zeker ook voor de naasten. Het heeft zeker invloed op hun leven, het hierover in gesprek gaan met een (familie)ervaringsdeskundige kan veel duidelijkheid en begrip opleveren.

<<< ga terug